De vereisten

Intakegesprek

Er worden vragen gesteld aangaande je gezondheid, levensstijl, huidige en vroegere sportgewoontes en wat je uiteindelijke doel is. Dit is belangrijk om een trainingsprogramma samen te stellen waarbij rekening gehouden wordt met mogelijke beperkingen en medische omstandigheden. Mogelijk zal er gevraagd worden om een doctors advies voordat de training kan worden gestart.
Vervolgens wordt een stappenplan doorlopen om je algemene “fitheid” in kaart te brengen.
Er wordt onder andere gekeken naar:
  • Rusthartslag
  • Åstrandtest afgenomen
  • Medisch verleden
  • Blessure geschiedenis
  • Sportverleden
  • Lichaamssamenstelling
  • Planning

Gezondheid

Een betere gezondheid, meer beweging en toegenomen “fitheid” geven meer zelfvertrouwen, verlagen stress en openen nieuwe mogelijkheden om jouw manier van leven anders vorm te gaan geven.
Waarom zou je moeten bewegen.
Omdat de voordelen talrijk zijn:
  • van fitter voelen zowel geestelijk als lichamelijk;
  • tot meer cardiovasculair uithoudingsvermogen;
  • meer kracht;
  • een betere houding;
  • spieropbouw;
  • blessure preventie;
  • toename van het zelfvertrouwen.

Voeding en beweging

Lichamelijke oefeningen zijn slechts een onderdeel om fitter te worden. Om effectiever te trainen en je kracht en uithoudingsvermogen te verbeteren en uiteindelijk de gewenste doelen te halen, moet je de juiste keuze maken in je voeding. Van voldoende water drinken, tot het bepalen hoeveel kcal je nodig hebt wanneer je sport.
Voeding speelt een belangrijke rol in het verhogen van de efficiëntie en productiviteit van je training. Het type voeding en de hoeveelheid (Kcal)  die je nodig hebt voor, tijdens en na de oefening of wedstrijd is afhankelijke van een groot aantal factoren. Je moet rekening houden met de intensiteit, de duur, het type training en het aantal keer per week. Een personal trainer moet in staat zijn al deze factoren te implementeren in je trainingsprogramma.